အေသ၀နာစ ဗာလာနံ၊ ပ႑ိတာနဥၥ ေသ၀နာ။ ပူဇာစ ပူဇေနယ်ာနံ၊ ဧတံ မဂၤလမုတၱမံ။

Monday, June 27, 2011

အင္ဒုိနီးရွားခရီးစဥ္(၃၆)


ပ်ဴေခတ္တည္ခဲ႔ေသာ ျပည္အနီး ေဘာေဘာၾကီးဘုရားတုိ႔က သက္ေသခံလွ်က္ရွိ၏ သုိေသာ္ မယာယာနလား ေထရ၀ါဒ လား ေသေသခ်ာခ်ာမကြဲပါ ကုိးတုိင္းကုိး႒ာန သာသနာျပဳ လြတ္သည့္အခ်ိန္ကုိ စာေပမွာ မွတ္တမ္းတင္ထားေတာ့ ေထ ရ၀ါဒ သာသနာဆုိတာ ေသခ်ာ၏။
သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၃၅-ခုႏွစ္ ၀န္းက်င္မွစ၍ သု၀ဏၰဘူမိ ေျမေပၚသုိ႔ သာသနာျပဳ ရဟန္းေတာ္ အရွင္ဥတၱရ ႏွင့္ အရွင္ေသာဏစေသာ ရဟႏၱာမေထရ္မ်ား ေရာက္ရွိလာသည္ဟုဆုိ၏ သု၀ဏၰဘူမိသည္လည္း ထုိင္းလင္း ျမန္မာ မေလး ရွား အင္ဒုိနီးရွားတုိ႔သည္ သူတုိ႔ႏုိင္ငံက သု၀ဏၰဘူမိ ငါတုိ႔ႏုိင္ငံက သု၀ဏၰဘူမိဟု မေရမရာ အျခင္းမ်ားေနေသာ ေနရာ တခုျဖစ္၏။
သာသနာႏွစ္ ၁၀၀၀-ႏွင့္ ၁၆၀၀-ခုႏွစ္ေလာက္တြင္ အင္ဒုိနီးရွားႏုိင္ငံ ဆုမၾတာကၽြန္းကုိ သု၀ဏၰဒီပဟု ေခၚဆုိေသာ ေၾကာင့္ သု၀ဏၰဘူမိ ျဖစ္ဖုိ႔ အလားအလာနည္းလွ၏ အိႏၵိယႏုိင္ငံ မဟာယာနတကၠသုိလ္ျဖစ္ေသာ နာလႏၵႏွင့္ အဆက္ အသြယ္ရွိျခင္းေၾကာင့္ ေထရ၀ါဒ႒ာန သု၀ဏၰဘူမိႏွင့္ ၀ါဒမတူေနတာေတြ႔ရ၏ ေဗာေရာဗုေဓာဘုရားသည္ မဟာယာန အရိပ္အေရာင္ေတြမ်ားစြာေတြ႔ရေသာေၾကာင့္ ေထရ၀ါဒမျဖစ္ႏုိင္တာကုိလည္းေတြ႔ျမင္ရ၏ အင္ဒုိနီးရွားသည္ သု၀ဏၰဘူမိ ျဖစ္ႏုိင္ဖုိ႔ အေထာက္အထား နည္းလြန္းလွ၏။
သုိေသာ္ သု၀ဏၰဘူမိသည္ သာသနာႏွစ္၂၃၅-ခုႏွစ္ေလာက္က စတင္ခဲ႔တာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ သမုိင္းဆရာတုိ႔ ဆုိထား ေသာ အင္ဒုိနီးရွားကုိ သာသနာေရာက္သည့္ႏွစ္ႏွင့္ ခ်ိန္ဆၾကည့္လွ်င္ ႏွစ္ေပါင္း ၇၀၀-ေက်ာ္ကြာဟေနတာ ေတြ႔ျမင္ရ၏ သု၀ဏၰဘူမိသုိ႔ အရွင္ေသာဏႏွင့္ အရွင္ဥတၱရတုိ႔ ၾကြေရာက္ကာ ေရဘီလူးမ်ားကို ႏွင္ထုတ္၍ အရံအတား ျပဳလုပ္ရာ၌ “ဒီပႆ သမႏၱေတာ အာရကၡံ ဌေပတြာ” ဟူေသာ ပါရာဇိကဏ္အ႒ကထာဆရာ၏ စကားေတာ္အရ “ဒီပႆ-ကြ်န္းေျမ ၏၊ သမႏၱေတာ - အထက္၀န္းက်င္မွ၊ အာရကၡံ ဌေပတြာ- အေစာင့္အေရွာက္ထား၍” ဟု ဆုိသျဖင့္ ကြ်န္းသာ ျဖစ္ရမည္ ဟု ယူဆေသာ သမုိင္းဆရာ အခ်ိဳ႔ရွိတာေၾကာင့္ ဆုမၾတာကၽြန္းသည္လည္း သု၀ဏၰဘူမိ မျဖစ္ဘူးလုိ႔ မေျပာႏုိင္ပါေခ်။
ထုိင္းႏုိင္ငံကလည္း သု၀ဏၰဘူမိကုိ ထုိင္းႏုိင္ငံဟုဆုိျပန္၏ ဇဗၺဴဒီပ ဦးေဆာင္းက်မ္းထဲ၌မူ ဇင္းမယ္ ကုိ သု၀ဏၰဘူမိဟု ေဖာ္ျပထား၏ ထုိင္းတုိ႔ကမူ သု၀ဏၰဘူမိသည္ ပရပထာမ္ဟု ယူဆၾကၿပီး ဆရာႀကီးေဒါက္တာသာလွကမူ ျမန္မာရာဇ၀င္၊ မြန္ရာဇ၀င္၊ သထုံရာဇ၀င္ႏွင့္ အစဥ္အဆက္ မွတ္တမ္းမ်ား၌ ေတြ႔ရေသာ သု၀ဏၰဘူမိဟူသည္ အစဥ္အဆက္ မွတ္သား လာခ့ဲေသာ စဲြလမ္းမႈ သက္သက္သာ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ သု၀ဏၰဘုမၼိဟူ သည္ ထုိင္းႏုိင္ငံ ဘန္ေကာက္ၿမိဳ႕မွ အေနာက္စူးစူး ကီလုိမီတာ ၆၀ ခန္႔အကြာရိွ နခ်န္ယထုံၿမိဳ႕ေဟာင္းသာလွ်င္ ျဖစ္ႏုိင္ ေၾကာင္း' တင္ျပခ့ဲဖူးပါ၏။
ေမာ္လၿမိဳင္ ေတာင္ေပါက္ဆရာေတာ္က ပါဠိ အ႒ကထာဋီကာမ်ား ဖတ္ရႈ၍ ဆူမၾတာကြ်န္းႏွင့္တကြ ဂ်ာဗား၊ ဘာလီ၊ ဘုိနီယုိ၊ မာလာယု၊ ထုိင္း၊ ကေမၻာဒီးယား ႏွင့္တကြ ျမန္မာႏုိင္ငံေအာက္ပုိင္း ရာမညေဒသ ျဖစ္သင့္သည္ဟု ဆုိေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားခ့ဲပါ၏။ မြန္သုေတသီ ႏုိင္ခင္ေမာင္ေလးကမူ သု၀ဏၰဘုမၼိ ဟူသည္မွာ သထုံပါပဲ ဟု ဆုိပါ၏။ ဆရာႀကီး ေဒါက္ တာ သန္းထြန္းက ပုဂံေခတ္ ႏုိင္ငံေရးသမုိင္း စာအုပ္ထဲတြင္ ပဲခူးကလ်ာဏီသိမ္ ေက်ာက္စာထဲ၌ သု၀ဏၰဘူမိဟူသည္
တုိက္ကုလားၿမိဳ႕ ဟု ေရးထုိးထားေၾကာင္းဆုိ၏။
ပအုိ၀္းတုိင္းရင္းသားေတြကေတာ့ သထုံကုိ ပအုိ၀္းလုိ သုိင္းထုမ္ဟုေခၚ၏ သုိင္းထုမ္ဟာၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံျဖစ္လာခဲ့ၿပီး အခ်ိန္ တန္ေတာ့ သုဝဏၰဘူမိ ပအိုဝ္းတိုင္းျပည္ရဲ႕ၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္လာခဲ့ ပါသည္။ သုိင္းထုမ္ ရဲ႕အဓိပၸါယ္မွာ ေရႊကိုေကာက္ယူ ဟု အဓိပၸါယ္ရပါသည္။ ျမစ္မ်ားစီးဆင္းရာ သံလြင္ျမစ္၊ ဘီးလင္းျမစ္၊ စစ္ေတာင္းျမစ္တို႔မွပါလာေသာ သဲႏႈန္း၊ ရႊံ႕ညႊန္ေတြမွာ
ေရႊကိုရွာယူရတာျဖစ္၏ ဒါေၾကာင့္ ဒီေနရာေဒသေတြကို ေရႊကၽြန္းဆြယ္ဟု ေခၚေ၀ၚျခင္းျဖစ္သည္ဟု ပအုိ၀္း စာေပကလဲ
အေထာက္အထားေတြႏွင့္ သု၀ဏၰဘူမိသည္ သူတုိ႔ ပအုိ၀္းေခၚ ပ်ဴတုိ႔၏ တုိင္းျပည္ပါဟု ဆုိထားပါ၏။
ပ်ဴဟူေသာ ေ၀ါဟာရ၌ (ပ)ဗ်ည္းႏွင့္ (အူ) သရကို တြဲစပ္ထားေသာ (ပအူ) ဟူသည့္ စကားရပ္ကို သဒၵါ ေဗဒနညး္ အရ ဧက၀ဏၰဖြဲ႔ပါက အသံတစ္သံတည္း ထြက္ေအာင္ဆိုပါက (ပ်ဴ) ဟူ၍ ျဖစ္လာပါသည္။ (ပအူ) သည္ ပ်ဴစကားျဖစ္၏ (ပ) ဆိုသည္မွာ ေပၚေပါက္ျခင္း၊ (အူ) (သို႔မဟုတ္) (ဦ) ဆိုသည္မွာ ဦးစြာျဖစ္ျခင္း သေဘာကို ဆိုလိုသည္ ထို႔ေၾကာင့္
Type your summary here.Type the rest of your post here.

No comments: